Cari Blog Ini

Rabu, 23 Jun 2010

Tragedi maut menjelang subuh

TIGA mangsa bot karam yang terselamat memasuki ambulans untuk dibawa ke Hospital Port Dickson bagi rawatan lanjut semalam.




PORT DICKSON - Hajat 25 warga Indonesia untuk pulang ke kampung halaman dengan menaiki sebuah bot pancung musnah apabila dua maut manakala 15 lagi dikhuatiri hilang selepas bot itu karam berhampiran perairan Port Dickson di sini semalam.
Bagaimanapun, lapan lagi penumpang berusia di antara 20 dan 31 tahun dapat menyelamatkan diri dengan berpaut pada tong dan cebisan kayu bot dalam kejadian pukul 3 pagi kira-kira 12 batu nautika dari arah barat Port Dickson.
Mereka merupakan enam lelaki dan dua wanita di mana salah seorangnya sedang mengandung lapan bulan. Dia kini menerima rawatan di Hospital Port Dickson (HPD) akibat melecur terkena minyak diesel panas ketika bot itu karam.
Dalam kejadian tersebut, seorang kanak-kanak perempuan berusia di antara tujuh dan lapan tahun dan seorang lelaki berusia 30-an ditemui lemas.
Mayat kanak-kanak itu dijumpai oleh kapal dagang kontena MV Kota Raya yang dalam perjalanan dari Chittagong, Bangladesh ke Singapura pada pukul 10.30 pagi di lokasi kejadian bot karam itu.
Kapal yang sama juga menyelamatkan lapan mangsa yang ditemui terkapai-kapai di tengah laut.
Mayat lelaki berkenaan pula ditemui oleh nelayan kira-kira 4.45 petang di lokasi yang sama sebelum dibawa ke Jeti Jabatan Laut pada pukul 5.30 petang.
Difahamkan, hujan lebat dan laut bergelora antara penyebab bot pancung yang dalam perjalanan ke Dumai, Indonesia itu karam selepas bertolak dari jeti di Banting, Selangor pada pukul 10.30 malam.
Ketua Polis Daerah Port Dickson, Supritendan Baljeet Singh berkata, setakat petang semalam, pihaknya mengesahkan dua mayat sudah ditemui dan dihantar ke Hospital Port Dickson.
"Selain itu, lapan mangsa yang terselamat dihantar ke hospital yang sama dan berdasarkan keterangan mereka, kita percaya jumlah penumpang yang ada ketika itu di antara 22 dan 25 orang," katanya pada sidang akhbar di sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

FOLLOW ME

CHATROOM

http://www.meebo.com/rooms

BUAT DUIT SAMBIL ONLINE

LINK Blog Saya