Cari Blog Ini

Isnin, 31 Ogos 2009

Gamitan air terjun HLLT


KEINDAHAN panorama Hutan Lipur Lata Tembakah (HLLT) di Hulu Besut, Terengganu memang mempesonakan.

Hutan lipur yang masih suci daripada pembangunan ini menyajikan keindahan flora dan fauna menakjubkan. Desiran air terjun disulami kicauan pelbagai unggas memberikan pemandangan sungguh mendamaikan


Kehijauan landskap semula jadinya sudah lama menambat hati pengunjung yang sering menjadikan hutan lipur ini sebagai lokasi riadah bersama rakan atau keluarga pada hujung minggu.

Bunyi limpahan air mengalir tenang di celah batu serta rimbunan pohon hutan turut menarik perhatian pencinta alam dan mengajak pemikir yang mahu mentafsir kejadian ciptaan Yang Maha Esa.

Kedinginan airnya membuatkan pengunjung tidak puas mandi, apatah lagi apabila dikelilingi panorama air terjun tujuh tingkat.

Pendakian 45 minit membawa pengunjung ke air terjun ketujuh pada tahap 1,000 meter (m). Namun, penggemar sukan lasak yang sering melakukan aktiviti merentas denai dan mendaki di kawasan hutan lipur ini lebih menggemari air terjun di tingkat empat berikutan ketinggian air terjunnya mencecah 500m.

Menariknya, pengunjung boleh menggunakan jambatan gantung sepanjang 30m untuk menyeberangi Sungai Tenang. Lorong pejalan kaki turut dibina Jabatan Perhutanan Terengganu (JPT) bagi memudahkan pengunjung bersiar-siar di kawasan hutan itu.

Pondok rehat pula boleh dijadikan tempat melepaskan penat selepas mendaki atau lokasi berkelah selepas puas berendam dalam kesejukan air sungai.

JPT turut menyediakan tapak perkhemahan dilengkapi kemudahan asas termasuk tandas, bilik persalinan dan tempat barbeku. Justeru, sekolah, agensi kerajaan dan sektor swasta gemar menjadikan hutan berkenaan sebagai lokasi penganjuran hari keluarga dan kem motivasi.

Dalam usaha mengindahkan lagi persekitaran hutan lipur ini, JPT menanam pelbagai jenis tumbuhan hiasan sebagai antara daya penarik kepada pengunjung. Ini termasuk lebih 100 jenis pokok hutan yang memiliki nilai komersial tinggi.

Bagi keselesaan pengunjung, pondok maklumat, ruang letak kereta, surau dan taman permainan kanak-kanak turut disediakan.

Jika tidak mahu berkhemah, pengunjung boleh memilih tinggal di 16 chalet kendalian JPT. HLLT dibuka setiap hari, mulai jam 7 pagi hingga 6 petang. Untuk pertanyaan, hubungi Pejabat Hutan Daerah Besut di talian 09-6956148.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

FOLLOW ME

CHATROOM

http://www.meebo.com/rooms

BUAT DUIT SAMBIL ONLINE

LINK Blog Saya