Cari Blog Ini

Isnin, 31 Ogos 2009

Nikmati alam Tasik Temenggor






















JIKA tidak bertemu pekerja membaiki jalan ketika gundah mencari arah ke Pulau Banding, Grik, Perak mungkin kami tidak sempat berada di jeti untuk mengejar bot ke pusat peranginan di pulau kecil di Tasik Temenggor itu, pada waktu yang ditetapkan.

Apa tidaknya, tiada satu pun papan ke tasik ini kami temui walaupun hampir setengah jam meninggalkan pekan Grik. Hanya pemandangan hutan tebal, lori dan bas ekspres yang menjadi pengguna utama lebuh raya menghubungkan pantai timur dan barat Semenanjung itu.

Dari jeti awam di Pulau Banding, kami dibawa menaiki bot selama sejam bersama sekumpulan pelajar institut pengajian tinggi swasta (IPTS) untuk ke penginapan kami selama tiga hari berikutnya, Tasik Temenggor Discovery Island (TTDI).

Menariknya, ia terletak di pulau kecil di tengah tasik seluas 15,200 hektar jauh di tengah hutan belantara di bahagian Hutan Belum. Jika ada penempatan terdekat pun, ia mungkin perkampungan Orang Asli yang masih mengamalkan ke hidupan tradisional.

Justeru, percutian ke TTDI bakal membawa tetamu kembali kepada kehidupan bersandarkan keperluan asas manusia. Kemudahan moden seperti televisyen, penyaman udara, pengering rambut dan akhbar tidak disediakan. Bekalan elektrik dan liputan telefon bimbit juga terhad.

Tasik ini menjadi komponen utama kompleks Belum-Te mengor (BT) yang merangkumi Perak sehingga ke selatan Thailand. Dengan keluasan melebihi 300,000 hektar atau empat kali saiz Singapura, usianya melebihi 130 juta tahun, lebih tua jika dibandingkan dengan Hutan Amazon atau Congo.

Kaya dengan kepelbagaian biodiversiti, ia menjadi habitat semula jadi kepada lebih 3,000 spesies tumbuhan berbunga, 270 spesies burung dan lebih 100 spesies mamalia termasuk gajah Asia, harimau Malaya, badak Sumatera, tapir, beruang matahari atau madu dan harimau bintang.

Jika tidak pernah mengenal pokok meranti, cengal, keruing dan merbau, inilah masanya untuk menyaksikan kayu balak yang menjadi komoditi berharga. Selain halia dan orkid liar, hutan ini turut memiliki tarikan bunga terbesar dunia iaitu bunga padma atau rafflesia.

Namun, kunjungan kali ini tidak memuatkan aktiviti per khemahan dalam hutan atau merentas denai bagi me nyaksikan zon tapak haiwan liar seperti gajah, harimau dan beruang di Sira Gajah dan Sira Tersau, jauh di tengah Belum.

Sebaliknya, lawatan ke TTDI kali ini lebih memfokuskan acara bebas dan santai, tanpa terikat dengan atur cara padat. Seperti kata pemiliknya, pusat peranginan itu menawarkan konsep percutian santai sambil dikelilingi kehijauan alam sesuai untuk warga kota yang mahukan ketenangan.

TTDI adalah kesinambungan kepada penginapan rumah bot yang dijual pemiliknya, Steve Kong sebagai pakej per cutian sekitar 1990-an. Sehingga kini, bot dilengkapi ruang rehat dan tandas yang berlabuh berhampiran pulau itu masih popular dalam kalangan tetamu terutama warga asing.

Apa yang menunggu tetamu adalah penginapan chalet berdepan pemandangan indah Tasik Temenggor. Kong sen tiasa memantau secara dekat dengan mengawal selia aspek pembinaan bagi memastikan idea atas kertas dapat di laksanakan mengikut impian asalnya.

“Kami tidak menanam cerucuk sehingga menjejaskan tanah atau memotong pokok hutan yang berusia ratusan tahun. Semuanya dibuat langkah demi langkah bagi menjaga kha zanah alam semula jadi,” katanya.

Menariknya, ia tidak memiliki lobi, sebaliknya pengunjung dari bot akan dibawa ke bangunan utama dua tingkat menempatkan kafe, dapur dan ruang makan. Tiada kipas atau penyaman udara, manakala hanya dinding kaca memisahkan ruang dalam dan hutan.

“Saya pernah melihat hidupan liar seperti ular menyeberangi tasik, namun tidak akan membunuhnya jika ia singgah ke pulau ini. Jika terserempak dengan ular, kita akan tangkap dan buang semula di pulau berhampiran,” katanya

Petang pertama, kami ke Pulau Talikail sebelum mendaki hampir sejam untuk ke menara tinjau. Pendakian yang ada kalanya agak curam sehingga memaksa ahli kumpulan ber paut pada tali melalui cerun bukit membuat ada yang ‘pancit’ di tengah jalan.

Namun, semuanya berbaloi apabila menyaksikan peman dangan indah di puncak pada ketinggian melebihi 1,200 meter dari paras laut bagi menyaksikan pulau kecil yang bertaburan. Menariknya, kebanyakan pulau tidak ada nama, tetapi digelar berdasarkan objek yang ada di daratannya.

Pulang ke chalet, kebanyakan tetamu tidak melepaskan peluang berkayak mengelilingi pulau atau sekadar bersantai di anjung berdepan pemandangan indah tasik. Dari pelantar di tingkat dua rumah bot pula, ramai yang terjun untuk menikmati kedinginan air tasik.

Ada beberapa tali panjang diikat pada rumah bot dan dahan pokok hutan yang kelihatan pada permukaan tasik, menjadi sokongan buat mereka yang tidak tahu berenang. Dahan berlumut itu pula menjadi tempat berehat apabila sudah penat berenang.

Sesekali, timbul perasaan seram apabila memikirkan hi dupan yang mendiami air tasik terutama apabila berenang walaupun sudah lewat petang. Namun, semuanya se akan-akan hilang apabila tetamu lain juga turut sama be rendam.

Hari kedua diteruskan dengan aktiviti merentas denai di Kem Sungai Enam yang kini dijadikan tapak perkhemahan dan santuari ikan kelah. Ada banyak denai yang boleh diikuti untuk sampai ke air terjun bergantung kepada stamina pengunjung.

Menurut Kong, jika bernasib baik, pengunjung akan ter serempak haiwan seperti gajah atau harimau yang minum air tasik selain melihat pelbagai spesies haiwan dan burung yang dikategori terancam, hidup aman tanpa diganggu aktiviti manusia.

Namun, ia tidak dapat menandingi perasaan teruja untuk melihat rafflesia yang tumbuh liar, pada hari terakhir kun jungan. Namun, ia bertukar hampa apabila menyaksikan bunga terbesar dunia ini belum berkembang.

Siapa tahu, tuah menyebelahi kami pada kunjungan akan datang!

>Info

> Borneo hanya memiliki lapan spesies enggang, namun di kompleks hutan BT, ada 10 spesies burung ini. Menurut Persatuan Pencinta Alam Malaysia, hutan ini menjadi lokasi terbaik untuk menyaksikan hidupan itu dalam habitat semula jadinya.

> Kaki pancing pasti menyukai tasik ini yang terkenal dengan toman, sebarau, tenggalan, baung dan kelah. Anda boleh menyewa peralatan dan bot daripada pengurusan pusat peranginan. Jika tidak pun, anda boleh memacakkan joran di pinggir tasik.

PENGINAPAN
Tasik Temenggor Discovery Island
Tel: 016 2626 741
www.temenggor.com

RUJUKAN PERCUTIAN
Tourism Malaysia
Talian Pelancongan: 1-300-88-5050
E-mel: enquiries@tourism.gov.my
www.tourism.gov.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

FOLLOW ME

CHATROOM

http://www.meebo.com/rooms

BUAT DUIT SAMBIL ONLINE

LINK Blog Saya