Cari Blog Ini

Khamis, 24 Disember 2009

Gajet hiburan masa kini

 
Rekaan terkini Nokia X6 dicipta untuk pengalaman hiburan yang lebih berkualiti. X6 dilancarkan dengan sistem operasi Symbian yang membenarkan pengguna mengaplikasi muat turun daripada Nokia Ovi, sekali gus memaparkan menu kegemaran sahaja pada skrin utama.


NOKIA X6 berukuran 8.13 sentimeter dengan paparan skrin sentuh muncul di pasaran hari ini. Bahagian belakang dan keseluruhan tepinya diliputi dengan material plastik yang lebih baik berbanding dengan logam.

Jika dilihat dari aspek luarannya, ia seakan-akan model Nokia N95 yang berbentuk nipis dan mempunyai resolusi skrin 640 x 360 piksel.

Skrin yang besar itu amat sesuai untuk menonton filem atau melayari Internet. X6 juga menyokong skrin putaran automatik dengan menggunakan teknologi accelerometer. Di samping itu, isi kandungan khidmat pesanan ringkas (SMS) tidak akan hilang sekiranya tiba-tiba anda menerima panggilan telefon ketika sedang menaip SMS.

Teknologi kapasitif memberi kelebihan kepada Nokia X6 kerana skrin sesentuh itu akan memberi tindak balas, meskipun anda menggunakan jari untuk melayari setiap menu.

Dengan keupayaan yang cukup membanggakan, ia sesuai untuk mereka yang gemar melayari laman sosial Facebook dan Twitter pada setiap masa. Nokia X6 merupakan gajet terbaik untuk tujuan tersebut.

Sistem yang menggunakan pilihan butang operasi besar dan jelas memberikan keselesaan kepada anda untuk menggunakannya.

Dari segi fungsi mainan lagu yang pastinya menjadi keutamaan bagi pengguna, ia memang tidak menghampakan. Ini kerana Nokia X6 mampu menarik minat anda apabila keupayaan 32GB dalaman sudah pun tersedia.


Ini bermakna dengan kapisiti itu, anda boleh memuat turun seberapa banyak lagu tanpa perlu risau sama ada ruang mencukupi atau tidak.

Kualiti bunyi pula amat menakjubkan meskipun anda mendengarnya menerusi fon telinga kerana ia menggunakan 3.5 milimeter (mm) penuras audio.

Untuk memasukkan lagu ke dalam telefon itu, ia mudah sahaja iaitu dengan menyambungkan wayar pada komputer, maka pilihan lagu akan bergerak laju untuk disimpan terus ke gajet anda.

Selain itu, ia digabungkan dengan kelebihan HSDPA, WiFi, GPS dan kamera yang mempunyai 5.0 megapiksel sekali gus membuatkan pengguna tidak perlu mendapatkan gajet lain untuk merakamkan gambar.

Berdasarkan aplikasi sistem operasi Symbian, ia membenarkan anda mengendalikan sendiri apa yang diinginkan dengan menggunakan Nokia Ovi, misalnya untuk memaparkan panggilan kegemaran di bahagian skrin utama.

Anda juga tidak perlu bersusah payah untuk menekan butang menu bagi mencari nombor telefon individu yang kerap dihubungi.

Menariknya lagi, pengguna boleh mengakses Internet tanpa sempadan secara terus dengan telefon itu.



Antaranya peminat bola sepak boleh mengemaskini keputusan perlawanan, jadual penerbangan dan laporan cuaca dalam beberapa minit sahaja.
Kesimpulannya, Nokia X6 mendekatkan lagi hubungan anda bukan hanya dengan saudara atau rakan-rakan, sebaliknya teknologi kemudahan Internet hanya di hujung jari anda sahaja.
Penggunaan bateri pula dijamin tahan sepanjang hari walaupun anda sentiasa menggunakan WiFi atau e-mel. Bagaimanapun di sebalik kelebihan, pengguna juga terpaksa berhadapan dengan masalah butang fungsi setiap operasi kerana ia agak bercelaru. - AQMAR ALLADAD

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

FOLLOW ME

CHATROOM

http://www.meebo.com/rooms

BUAT DUIT SAMBIL ONLINE

LINK Blog Saya