Cari Blog Ini

Khamis, 10 September 2009

Belang R150 radikal dan penuh kuasa


SELEPAS lebih setahun berada di pasaran, penulis akhirnya berpeluang menunggang uji kapchai 'kontroversi', Belang R150. Jentera kerdil keluaran Suzuki yang menyentap kaki-kaki kapcai di negara ini.

Binaannya yang dikatakan berkongsi teknologi yang dimiliki oleh model-model jauh lebih berkuasa (superbikes) menambah keinginan untuk menguji kehebatannya.

Pada pertemuan kali pertama, penampilannya nampak begitu berbeza berbanding model-model lain keluaran Suzuki Assemblers Malaysia Sdn. Bhd.

Tanpa melihat risalah yang disertakan terlebih dahulu, tunggangan pertama sekadar untuk menguji pick-up. Kuasa yang diberikan memang menyentap keseluruhan badan (berbanding kapcai lain).

Ia juga terbukti setiap kali penulis bermula di hentian lampu isyarat. Motosikal ringan yang memiliki nisbah kuasa berat ini pasti meninggalkan kenderaan lain jauh di belakang.

Belang R150 adalah jentera sports serba baru yang merupakan antara terpantas dalam barisan 150cc.
Prestasi unggul dihasilkan oleh enjin Double Overhead Camshafts (DOHC) dan empat injap yang biasanya terdapat pada motosikal berkuasa tinggi. Konfigurasi yang menghasilkan pecutan lancar ketika berada pada kelajuan rpm yang tinggi.

Dengan enam transmisi kelajuan, Belang R150 memberikan pilihan nisbah gear yang menjamin keselesaan dalam pelbagai keadaan jalan.

Ia disokong dengan pengendalian mudah dan ringan yang cukup sesuai untuk kegunaan dalam bandar dan pada masa yang sama mengekalkan penggunaan bahan bakar yang optimum.


Pilihan mod
Keistimewaan motosikal yang dinamakan Raider R150 di Indonesia dan Filipina ini adalah pilihan mod tunggang yang boleh disesuaikan mengikut rentak penunggang sama ada penyelarasan biasa, ekonomi (ECO) dan kuasa (PWR).

Untuk kuasa sempurna, mod biasa sudah memadai untuk perjalanan yang lancar tanpa mengambil kira faktor ekonomi bahan bakar berbanding pilihan ECO.

Untuk lebih penjimatan, kapasiti kuasa yang diturunkan melalui penyelarasan ECO memberikan penggunaan bahan bakar lebih efisyen.

Untuk tunggangan lebih agresif, mod PWR menawarkan revolusi enjin pada tahap terbaik. Kuasa yang dimaksudkan penulis awal-awal tadi.

Dalam ujian kepantasan (top speed), paparan meter digital menunjukkan capaian tertinggi sehingga 130 kilometer sejam.

Ringan dan tahan lasak

Selain penampilan garang dan radikal yang jelas melalui lampu depan motosikal ini, binaan daripada aluminium tahan lasak yang banyak digunakan memaksimumkan tarikan imejnya yang sporty.

Beberapa ciri lain juga menjadikan Belang R150 berbeza dengan saingannya termasuk penggunaan ganjal kaki aluminium seperti yang digunakan pada motosikal sports mewah.

Kelancaran model ini disokong roda dengan rim aluminium aloi 10 jejari yang menggunakan kuasa hentian daripada cengkaman brek cakera di depan dan belakang yang bergaris pusat kosong.

Pada paparan meter digital LCDnya, Belang R150 dilengkapi maklumat mudah dibaca beserta takometer analog besar seperti yang terdapat pada model Suzuki GSX-R1000.

Sebagai rumusan, model yang didatangkan dalam dua variasi warna iaitu kombinasi merah Autumn dan hitam titan serta kelabu gelap/hitam titan ini mampu menjadi penanda aras dalam segmen motosikal sports kategori pertengahan.

Jentera penuh kuasa ini dijual pada harga RM7,570 seunit (tidak termasuk cukai jalan). Hubungi pengedar sah Suzuki berdekatan untuk tunggang uji atau hubungi Suzuki Malaysia di talian 03-5569 9258 untuk keterangan lanjut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

FOLLOW ME

CHATROOM

http://www.meebo.com/rooms

BUAT DUIT SAMBIL ONLINE

LINK Blog Saya