Cari Blog Ini

Khamis, 1 Oktober 2009

Hajat buat rumah terbuka tidak kesampaian







HANGUS...Maziah (kiri) sedih melihat rumahnya rentung
dalam kebakaran, semalam


RAWANG: “Saya sedih tragedi menimpa Syawal ini. Belum sempat mengadakan rumah terbuka Aidilfitri, rumah kami hangus dijilat api,” kata Maziah Abdul Malik, 31.

Menurutnya, kebakaran berlaku jam 6.30 petang semalam dipercayai berpunca daripada litar pintas di rumah jirannya, memusnahkan lima rumah di Taman Hidayah, Sungai Choh, di sini.

Katanya, anak jirannya, Nuralia Farahanin Mohd Tajuddin, 12, menyedari kebakaran itu sebaik memasuki rumah selepas bermain di halamannya.

“Asap tebal datang dari dapur rumah kami. Saya tergamam melihat api mejulang tinggi membakar bahan kering termasuk perabot dan tilam.

“Saya cuba memadam api, tetapi gagal dan memanggil jiran untuk membantu. Tetapi api terlalu pantas merebak dan kami hanya mampu melihat saja sebelum bomba tiba,” katanya.

Katanya, kebakaran itu berlaku ketika dia baru pulang bekerja dan hanya mampu melihat semua peralatan rumah hangus termasuk juadah Aidilfitri.

Menurutnya, kerugian dialami keluarganya dianggarkan melebihi RM100,000 dan keluarganya kini hanya mengharapkan belas ihsan dan sumbangan pelbagai pihak.

Sebuah jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat Rawang tiba di tempat kejadian 10 minit kemudian dan berjaya mengawal api daripada merebak ke rumah berdekatan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batang Kali, Mohd Isa Abu Kasim, turut melawat tempat kejadian dan menghulurkan sumbangan peribadi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

FOLLOW ME

CHATROOM

http://www.meebo.com/rooms

BUAT DUIT SAMBIL ONLINE

LINK Blog Saya