Cari Blog Ini

Jumaat, 23 Oktober 2009

Pastikan konsisten


ALIH ANGIN...Elly (kanan) dan Zulfahmi ambil bahagian
dalam pelumbaan go-kart sempena MotoGP Malaysia di Litar  Sepang, semalam.

LIMA pusingan awal menjadi penentu cabaran dua pelumba wild card negara, Elly Idzlianizar Ilias dan Mohd Zulfahmi Khairuddin sekiranya layak beraksi dalam perlumbaan utama kelas 125cc Motosikal Grand Prix Malaysia (MotoGP) di Litar Sepang, Ahad ini.

Jurulatih kedua-dua pelumba itu Shahrul Yuzy Ahmad Zaini, berkata posisi pada lima pusingan awal daripada 19 pusingan keseluruhan itu merupakan peringkat yang amat penting bagi menentukan kedudukan pelumba sehingga garisan penamat.

Bercakap kepada Bernama, bekas pelumba MotoGP kelas 250cc itu berkata, Elly dan Mohd Zulfahmi perlu konsisten pada setiap selekoh agar dapat seiring dengan pelumba lain.

“Jadi pada peringkat ini (lima pusingan awal) mereka perlu fokus sepenuhnya dan pada masa sama perlu mencari dan berusaha mencapai kedudukan terbaik.
 
“Oleh itu perancangan perlumbaan adalah penting kerana semua pihak sedar akan saingan kuat daripada pelumba lain yang memang terbukti kehebatan mereka,” katanya.
 
Bekas pelumba pasukan Petronas Sprinta TVK Yamaha itu berkata beberapa hari menjelang perlumbaan, mereka kini menumpukan usaha memantapkan kecergasan kedua-dua pelumba itu.

Beliau berkata, di segi mental, mereka perlu bersedia, terutama berkaitan catatan masa lambat kerana sebagai pelumba wild card, ia adalah sesuatu yang biasa jika kurang tiga atau empat saat daripada pelumba lain.

“Maka, mereka tidak seharusnya rasa tertekan dan dengan pengalaman dimiliki, saya akan pastikan kedua- dua pelumba ini bersedia hadapi situasi itu,” katanya yang beraksi tiga musim dalam kejuaraan MotoGP, bermula 2000.

Shahrul Yuzy berkata, walaupun mereka pelumba yang lahir daripada kejohanan cub prix, saingan MotoGP jauh berbeza dan mereka perlu sentiasa tenang.

“Berbanding Kejohanan Cub Prix Malaysia yang hanya membabitkan masa singkat, perlumbaan MotoGP akan memakan masa tiga hari serta banyak sesi latihan dan teknikal. Dalam erti kata lain banyak masa untuk mengubah dan menambah baik motosikal,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

FOLLOW ME

CHATROOM

http://www.meebo.com/rooms

BUAT DUIT SAMBIL ONLINE

LINK Blog Saya