Cari Blog Ini

Ahad, 11 Oktober 2009

Lebih mewah dengan Fords Escape










KETIKA model pertama kenderaan sport utiliti (SUV) Fords Escape dilancarkan kira-kira lapan tahun lalu, ramai mengingati iklan jentera itu di kaca televisyen yang menggunakan Escape sebagai pemain bola sepak.









KETIKA model pertama kenderaan sport utiliti (SUV) Fords Escape dilancarkan kira-kira lapan tahun lalu, ramai mengingati iklan jentera itu di kaca televisyen yang menggunakan Escape sebagai pemain bola sepak.

Iklan berkenaan yang menggambarkan kelasakan dan ketangkasan bertanggungjawab memperkenalkan model Escape di pasaran tempatan.

Kini, pengedar kenderaan Ford, Sime Darby Auto ConneXion Sdn Bhd (Auto ConneXion) membawa jentera itu semula ke pasaran dengan gaya lebih terkini, mewah dan berkuasa.

Model yang diimport sepenuhnya (CBU) dari Filipina itu memasuki pasaran Jun lalu dan peluang memandu uji model Ford Escape 2.3L 4X4 XLT pastinya satu pengalaman menarik.

Rupa luarannya diberi nafas baru, seratus peratus berbeza berbanding model pertama.

Escape kini lebih aerodinamik dan berwajah global berbanding model terdahulu lebih kepada rekaan barat yang berkotak.

Beberapa sentuhan kosmetik seperti gril hadapan krom lebih lebar, lampu antikabus bulat di dalam perumah baru menjadikan rupa SUV ini lebih segar.

Malah, lampu belakang LED sangat menarik serta membantu pemandu belakang melihat lebih jelas terutama ketika membrek.

Walaupun Escape bersaiz sederhana, ketelitian kejuruteraan Ford menjadikan model ini tampak besar dan tampan.

Ruang dalamannya menggunakan warna cerah (Beige) manakala kokpit tengah dberi sentuhan warna titanium.

Susunan butang kawalan hawa dingin dan pemain audio baru terlalu ringkas, tetapi mudah dicapai pemandu dan penumpang hadapan.

Lima penumpang dewasa bersama ruang barangan belakang menjadikannya kenderaan paling sesuai untuk beriadah bersama keluarga atau kawan-kawan.

Satu lagi ciri yang perlu ada bagi sebuah SUV adalah bumbung suria dan Escape menjadi antara model SUV saiz sederhana dilengkapi kemudahan itu.

Balutan kulit mewah menambahkan lagi keselesaan terutama ketika melakukan perjalanan jauh.

Ford Escape 2.3L 4X4 XLT dibekalkan dengan nadi terbaru yang didatangkan bersama teknologi Variable Valve Timing (VVT) dan Electronic Throttle Control (ETC) yang menyalurkan tenaga tambahan seterusnya berjaya mengurangkan penggunaan bahan api.

Model terbaru ini menempatkan tombol gear di lantai berbanding bahagian leher stereng pada model terdahulu.

Padanan sistem suspensi Independent Multilink mengurangkan olengan ketika mengambil selekoh manakala pecutan di jalan raya memuaskan.

Jentera bergaya ini mampu memecut sehingga 165 km/j, tetapi faktor fizikalnya yang tinggi agak menggusarkan.

Sistem Control Trac II membolehkan keempat-empat roda dikunci apabila jentera memerlukan lebih cengkaman sewaktu melalui jalan tidak rata atau berbukit.

Escape ditawarkan dengan beg udara berkembar hadapan dan beg udara sisi serta Brek Anti Kekunci (ABS) bersama EBD pada keempat-empat rodanya.

Dengan harga RM134,837 (tak termasuk cukai jalan dan insurans), Escape bakal menarik perhatian mereka yang mahukan SUV moden lasak dan bergaya urban.

>SPESIFIKASI

Ford Escape 2.3 4x4 XLT

Enjin: Durateq 2,261cc empat silinder DOHC 16V VVT dan ECT

Kuasa maksimum: 154hp pada 6,000 rpm

Tork maksimum: 200Nm pada 4,000 rpm

Transmisi: Automatik empat kelajuan

Ciri keselamatan: ABS, EBD, bed udara hadapan berkembar dan sisi

Harga: RM134,837 tak termasuk cukai jalan dan insurans.

Tayar yang dicadangkan: ContiCrossContact LX 215/70 R16 100T

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

FOLLOW ME

CHATROOM

http://www.meebo.com/rooms

BUAT DUIT SAMBIL ONLINE

LINK Blog Saya