Cari Blog Ini

Selasa, 13 Oktober 2009

Misi 15 terbaik!



DUA pelumba wild card negara, Elly Idzlianizar Ilias dan Mohd Zulfahmi Khairuddin yakin menggugat kehebatan jaguh dunia pada Grand Prix Motosikal Malaysia di Litar Antarabangsa Sepang (SIC), 24-25 Oktober ini.

Keyakinan itu disuarakan Elly, 25 dan Zulfahmi, 18, selepas mereka diumum selaku pelumba wild card negara kategori 125cc pada pusingan ke-16 MotoGP musim 2009 itu.

Sekalipun jaguh dunia seperti pendahulu kejuaraan, Julian Simon dan Bradley Smith memiliki kelebihan hasil pengalaman serta jentera hebat, Elly optimis kemampuannya melintasi garisan penamat bersama kelompok pertengahan.

“Saya harap setidaknya menamatkan perlumbaan dalam kelompok 15 pelumba terbaik. Namun, tumpuan awal diberikan untuk melepasi sesi kelayakan. Sasaran itu bukan mustahil kerana saya memiliki jentera Aprilia 125 RSW yang mantap selain sudah biasa dengan selok-belok SIC.

“Jadi, baki tempoh dua minggu ini akan tertumpu untuk memantapkan aspek kecergasan kerana ia memainkan peranan penting dalam perlumbaan cuaca panas di Malaysia,” katanya.

Bagi Zulfahmi, dia mengharapkan sokongan peminat tempatan untuk mencipta kejayaan terbesar selepas jurulatihnya, Shahrol Yuzy Ahmad Zaini meraih tangga kesembilan kategori 250cc di SIC pada musim 2002.

“Sokongan peminat dan kelebihan beraksi di tempat sendiri menjadi ramuan terbaik mencatat kejayaan.

“Saya harap dapat mencipta sejarah kerana peluang ini mungkin hadir sekali seumur hidup,” katanya.

Sekalipun Elly menggalas tugas pelumba utama pasukan AirAsia Malaysia 125cc MotoGP Team, namun jentera Yamaha milik Zulfahmi lebih pantas dengan catatan sepusingan sekitar 2 minit 2.00 saat, berbanding jagoan dunia, sekitar 2 minit 1.5 saat.

Ketua Pegawai Eksekutif SIC, Ahmad Razlan Ahmad Razali, berkata pemilihan kedua-dua pelumba terbabit dibuat tiga minggu lalu.

“Pemilihan kedua-duanya dipertimbangkan dengan teliti oleh banyak pihak termasuk wakil pasukan dari Itali, Ongetta Team ISPA, yang menyediakan jentera Aprilia 125 RSW.

“Namun, sama seperti Elly, prestasi Zulfahmi turut mengejutkan. Jadi, adalah sewajarnya untuk kami memberi peluang kepada anak muda ini menimba pengalaman sekali gus menjadi inspirasi kepada pelumba lain tanah air pada masa depan,” kata Ahmad Razlan dalam sidang media di SIC, semalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

FOLLOW ME

CHATROOM

http://www.meebo.com/rooms

BUAT DUIT SAMBIL ONLINE

LINK Blog Saya