Cari Blog Ini

Rabu, 28 Oktober 2009

bubar pekida???



Dewasa ini isu Pekida semakin hangat diperkatakan. Malah, setiap kali di bangkitkan isu pekida, ia dilihat seperti duri dalam daging bangsa melayu. Menagapakah tanggapan ini terpalit begitu tepat terjelepuk ke arah Pekida.?

Komen yang di terima di blog ini seperti menyampaikan satu signal yang Pekida sudah tidak relevan. Ramai yang seolah-olah mengahrapkan Pekida ini berkubur dengan begitu saja. Lebig pahit lagi, komen-komen itu di terima dari bangsa sendiri. Benarkah Pekida begitu jijik di mata bangsa melayu? Segala persoalan negatif di dalam Pekida ada jawapannya.

Baru-baru ini negara kita telah menerima pendedahan eksklusif tentang Pekida di rancangan 360 di TV3. Pendedahan ini dilakukan semata-mata untuk memberi penerangan sebenar tentang apa itu Pekida. Tetapi natijah yang di terima masih negatif. Ini bermakna seolah-olah mencurahkan air di atas daun keladi. Tidak berguna langsung jadinya.

Mengapa ini terjadi?

Sikap mementingkan diri serta katak di bawah tempurung membuatkan orang lain mendapat serpihan. Busuknya nama Pekida ini kerana tidak mahu tidak kita ahli jemaah harus terima yang ada di kalangan ahli Pekida masih berada di takuk lama. Tidak mahu berubah kepada arah kebaikkan. Masih lagi minum arak dan melakukan maksiat sambil melaungkan dirinya itu ahli Pekida. Orang seperti ini, nak di telan mati emak nak diludah mati bapa. Kita harus kaji langkah terbaik untuk membendung masalah ini.

Kami melihat Pekida pusat menggunakan pendekatan melucutkan keahlian mereka. Tetapi mereka yang di pecat masih melaungkan yang mereka itu Pekida. Jadi, kesannya masih terpalit ke atas Pekida itu sendiri. Kami sarankan penggunaan atau mewujudkan badan bertindak 13 adalah antara jalan yang terbaik. Jika ingin melucutkan keahlian perlu ada pengisytiharan yang nyata di keluarkan seperti yang dilakukan di Melaka satu ketika dahulu.

Satu ketika dahulu, Pekida Melaka pernah mewujudkan tribunal Pekida bagi memantau setiap ahli di dalam Pekida. Malangnya kerana sedikit salah faham segalanya terkandas di tengah jalan. Perkara seperti ini sepatutnya lebih membantu dengan wujudnya Papim iaitu satu badan induk ayahanda.

Kami menyokong hala tuju Papim. Ternyata ianya satu usaha menyatupadukan ayahanda-ayahanda di Malaysia. Kami akur kerana setiap perkara baru pasti banyak kelemahan. kami menggesa Papim memantau seluruh pergerakan Ayahanda di Malaysia. Tidak ada gunanya jika kuantiti ramai tetapi kualitinya kurang. Setiap usah perlu membuahkan kualiti yang baik. Kami percaya sedikit masa lagi dengan wujudnya Papim ini maka usaha memperkasakan Pekida menjadi semakin baik.

Di dalam Pekida perlu ada permuafakatan. Semangat bersatu padu lamabang perpaduan. Pekida tidak wajar dibubarkan. Jangan kerana beberapa duri dalam daging habis satu Pekida kita bakar. Kami akui nama baik Pekida tercalar kerana golongan segelintir ini yang membuat onar. Namun tidakkah kita terfikir yang masih ramai cendikiawan dan ahli profesonal serta pejuang kemanusian di dalam Pekida? Tidak pula kita tuding jari kepada mereka tanda pujian. Perdana Menteri kita merupaka penaung kepada Pekida. Jadi apakah kita melihat dia sebagai simbol yang tidak baik. Kita cuma menyalahkan orang di kaki lima yang berbuih-buih mengaku dirinya Pekida sambil membuat onar itu adalah orang penting di dalam Pekida. Tetapi kita langsung tidak pandang yang ramai negarawan kita adalah Pekida. Mereka berjuang di dalam bidang mereka. Mereka berjuang menggunakan kepakaran mereka demi memartabatkan neghara kita di mata dunia. Jadi, adakah wajar Pekida itu di bubarkan.

Pernah kami menemu ramah seorang ayahanda di negeri melaka. Katanya, ahli Pekida ini merangkumi segenap lapisan masyarakat. Tidak semua ahli melakukan kejahatan, tidak pula semua ahli melakukan kebaikan. Seperti di dalam keluarga tidak semua adik beradik dilahirkan rupanya sama. Jadi yang menentukan baik buruknya keluarga itu adalah ketuanya. Keluarga Pekida diketuai oleh Ayahanda. Kami memohon kerjasama dari Papim, bersama kita terus membanteras segala anasir di dalam Pekida. Isu 3 line tidak timbul kerana masyarakat sudah lama tahu dengan isu itu. Jadi yang lebih penting adalah perpaduan dan semangat kekeluargaan di kembalikan semula di dalam Pekida.

Tidak kira apa lamabang telah terukir, atau apa jua kod sudah terbentuk selagi tersebut saja bai'ah di lidah kita adalah sama. Kami Pekida Bukit Beruang cuma meluahkan pandangan supaya kita berkongsi bersama. Segala teguran adalah demi membina semula kekuatan ummah di dalam Pekida.

Sesungguhnya Pekida ini ditubuhkan oleh pejuang-pejuang bangsa. Kita sebagai waris mereka perlulah bersatu padu menjaga dan memantapkan lagi perjuangan Pekida ini.

2 ulasan:

  1. itu dia bersatu terguh bercerai roboh....
    semoga uasaha ini berjaya...
    sama2 lah kita menjaya kan nya ke jalan yang baik...

    BalasPadam

FOLLOW ME

CHATROOM

http://www.meebo.com/rooms

BUAT DUIT SAMBIL ONLINE

LINK Blog Saya