Cari Blog Ini

Sabtu, 17 Oktober 2009

Rakaman dahsyatnya peperangan








PENGGUGURAN bom atom di Hiroshima dan Nagasaki adalah sejarah yang diingati dunia kerana kesan daripada ledakan bahan letupan itu amat dahsyat sehingga banyak nyawa terkorban.








PENGGUGURAN bom atom di Hiroshima dan Nagasaki adalah sejarah yang diingati dunia kerana kesan daripada ledakan bahan letupan itu amat dahsyat sehingga banyak nyawa terkorban.

Kini, warga Malaysia dapat melihat sendiri rakaman tragedi menyayat hati jika berkunjung ke Pameran Malapetaka Bom Atom: Tragedi Hiroshima dan Nagasaki 1945, di Muzium Seni Asia, Universiti Malaya (UM) sehingga 31 Oktober ini.


Pameran itu dibawakan ke Malaysia dengan kerjasama Dewan Peringatan Keamanan Nasional Nagasaki.

Paling menginsafkan adalah pakaian seragam sekolah kepunyaan pelajar Sekolah Menengah Rendah Bandar Hiroshima, Miyagawa Humio yang dijumpai mati akibat terkena sinaran bom atom berdekatan bangunan yang ranap.

Ada 40 barangan lain dari tempat ledakan termasuk jam yang ditemui di Bandar Goto, Nagasaki apabila jarumnya terhenti pada kedudukan 11.02 pagi ketika ledakan bom berlaku.

Selain penerangan mengenai kekuatan bom, pengunjung dapat melihat botol dan atap yang berubah bentuk selepas terdedah kepada sinaran radiasi.

Turut dipaparkan adalah rakaman lensa kamera terawal menunjukkan kemusnahan luar biasa dengan bangunan yang terus lenyap dan mayat bergelimpangan.

Pada penghujung pameran, pengunjung diajak membuat burung jenjang origami bagi memperingati Sadako Sasaki, kanak-kanak yang mati pada usia 12 tahun kerana menghidapi leukemia kesan pengeboman itu.

Kanak-kanak malang itu dikatakan menghasilkan 1,000 burung jenjang origami berdasarkan kepercayaan masyarakat negara matahari terbit itu bahawa ia memberikan semangat sekali gus mengurang kesakitan serta kesedihannya.

Namun, seperti kebanyakan mangsa yang terdedah kepada sinaran itu, Sadako turut menjadi korban.

>Info

>Muzium Seni Asia, UM, Kuala Lumpur (03-79571061/ 03-79673805) dibuka setiap hari. Waktu operasi antara 8.30 pagi hingga 4.30 petang. Masuk percuma.

1 ulasan:

  1. jika ada masa leh lah bawak keluaga ke Pameran Malapetaka Bom Atom: Tragedi Hiroshima dan Nagasaki 1945, di Muzium Seni Asia, Universiti Malaya (UM) sehingga 31 Oktober ini. semoga kita tidak lupe susah dan senang orang dulu mempejuagkn kemerdekaan negara kita....

    BalasPadam

FOLLOW ME

CHATROOM

http://www.meebo.com/rooms

BUAT DUIT SAMBIL ONLINE

LINK Blog Saya